Saturday, 19 May 2012

Mata, telinga, mulut…




3 organ yang sangat penting dalam pergaulan dengan individu lain… sahabat sejati menjadikan aku matang… aku sayang akan persahabatan ini…tangis tawa, duka cita..semua aku alami bila bersama dia… pertemuan pertama dengan awak, membuatkan kejengkelan terbit dalam hati saya… tepat kalau saya katakana waktu itu, awak memang tidak sesuai bersama saya… saya bukan orang yang begitu…
Pertemuan seterusnya menguatkan lagi gerak hati saya yang mengatakan awak bukan salah seorang kawan saya… namun, takdir ubah segalanya. Apabila kita menghadapi belengu yang sama dan mula berkogsi cerita, aku mula percaya bahawa sebenarnya banyak yang kau rahsiakan dari aku… kau umpana kerang, di luar keras, tetapi di dalam isi yang penuh dengan kelembutan.. sedikit demi sedikit perasaan dulu aku singkirkan… kini, semua tentang rasa dikongsi.. aku gembira dan bersyukur bersahabat dengan engkau… tidak ku sangka, persahabatan kita disalah erti oleh si dia… Aku mencuba sedaya upaya merapatkan jurang antara aku dan si dia…tidak ku sangka, si dia menyimpan satu perasaan yang hampir lupa ku ambil kira… engkau dan dia merupakan sahabat yang rapat sebelum aku masuk ke kancah persahabatan ini. Aku seperti menjadi penghalang hubungan korang… Maafkan aku…mungkin faktor penat menyumbang kepada keadaan ini berlaku…

Mata,
Mata ini mencari sahabt sejati,
Bila mata ini memerhati,
 ketulusan hati yang dicari
bukan harta dan balsan yang menanti…

Telinga,
Telinga mendengar luahan hati,
Bila telinga mendengar,
Sepenuh jiwa ku memahami,
Bukan libasan angin perasaan yang ku rasai…

Mulut,
Mulut berkata untuk ketenagan sahabat,
Bila mulut bersuara,
Segala nasihat dicurahkan, segala sokongan di utarakan,
Bukan kata2 cacian yang ku balas…

Aku cuba oujuk diri ini..semakin ku pujuk, semakin kerap kata2 bisa itu menusuk perasaan aku..adakah aku yang bersalah???  Maaf aku hanya insan biasa….

No comments: